Koffie als Luxe product?

Sebastian Smeenk

Sebastian Smeenk

Wij zijn trotse idealisten en dromers, maar BEANY is altijd gebaseerd geweest op het idee dat je dromen na moet streven. Dus op de vraag “Hoe zou men interesse voor eerlijke koffie kunnen krijgen?” hebben we ons de afgelopen weken volledig gestort.
Social Share
Share on twitter
Share on facebook
Share on pinterest
Share on reddit
Share on linkedin

Hoi, weten jullie al wat jullie willen?”“Hey! Ja ik vroeg me af wat voor speciaal biertjes jullie allemaal hebben?”

“Nou we hebben een paar lekkere IPA’s, een lekkere fruitige Tripel, zachte herfstbok..”

Wij missen het. Jullie ook, toch? Het is oké, dit is een safe space. We kunnen hier allemaal onze quaranpijn kwijt. Er lijkt vooralsnog geen einde in zicht te komen, maar dat betekent niet dat we alleen maar heimwee moeten hebben naar “betere tijden”. We zijn met zijn allen op een punt aangekomen dat we langzaam maar zeker na beginnen te denken over een ander soort samenleving. Want: wat als we niet meer terug gaan naar hoe het vroeger was?

Hier Bij BEANY blijven we graag positief, én proberen we altijd te zoeken naar creatieve oplossingen voor problemen. Dus toen we rond de tafel zaten te klagen over het vooruitzicht op een terrasloos einde van 2020, begonnen we na te denken over een 2021 vól terrasdates en café bezoeken, en hoe dit er uit zou kunnen zien! Maar onze brainstorm sessie ging verder dan alleen corona gerelateerde oplossingen. Bijvoorbeeld een maatschappij waarin transparantie binnen productieketens normaal is, bijvoorbeeld met behulp van blockchain. Of een samenleving waar je je koffie kan drinken zonder schuldgevoel. Maar we snapten ook gelijk dat deze dromen momenteel niet meer dan dromen zullen zijn. Voordat dit realiteit kan worden, moeten er namelijk nog een aantal stappen genomen worden. Voor alles geldt: Om zich betrokken te voelen bij een kwestie, moet men er emotioneel mee verbonden zijn. Dit geldt niet alleen voor sociale en politieke zaken, maar ook materiële dingen. In het geval van koffie (wat toevallig iets is waar wij soort van mee te maken hebben) betekent dit dat er een bewustwording moet worden gevormd van de huidige gang van zaken binnen de koffie industrie, en van de interessante wereld achter koffie. Maar voordat dát zover is, moet koffiecultuur nieuw leven ingeblazen worden!

Wij zijn trotse idealisten en dromers, maar BEANY is altijd gebaseerd geweest op het idee dat je dromen na moet streven. Dus op de vraag “Hoe zou men interesse voor eerlijke koffie kunnen krijgen?” hebben we ons de afgelopen weken volledig gestort. We weten dat iedereen die nu onderdeel van de BEANY tribe is geeft om de koffieboeren die ons (en heel Nederland) voorzien van hersenbrandstof, maar om echt een verschil voor deze boeren te maken moeten er zoveel mogelijk mensen de overstap maken naar duurzame en eerlijke koffie. De eerste stap volgens ons is het introduceren van single origin koffiesoorten in de horeca, op dezelfde wijze als dat speciaal bieren tegenwoordig bij de meeste horecagelegenheden inbegrepen zijn in het vaste assortiment. Zoals we net al aan hebben gegeven: de weg naar betrokkenheid begint met bekendheid.

Het valt ons namelijk op dat er tot op heden nog weinig horecagelegenheden zijn waar koffie dezelfde aandacht en liefde krijgt zoals bijvoorbeeld bieren of likeuren dat krijgen. Een koffiekaart bestaat uit vele koffie soorten (espresso, lungo, americano, etc), maar bijna nooit uit meerdere koffie origins. En dit is zonde! Er zit namelijk veel verschil tussen een espresso welke is gemalen met Colombiaanse arabica bonen uit Génova, of een lungo gemaakt met bonen die afkomstig zijn van Costa Rica. Om dit project te realiseren zijn we een samenwerking aangegaan met restaurant Bavoort, gelegen in Leusden! De toppers van Bavoort delen onze droom voor een eerlijkere wereld en gaan daarom samen met BEANY elk weekend hun gasten voorzien van de verschillende single origins uit ons assortiment, vanuit onze speciale BEANY coffee bar! We zijn zeer benieuwd naar de resultaten van dit experiment en wie weet is de volgende uitwisseling in de nabije toekomst realiteit:

“Hoi, weten jullie al wat jullie willen?”

“Hey! Ja ik vroeg me af wat voor specialty coffees jullie allemaal hebben?”